9405-OilFinish

خلاصه مباحث گروه در هفته اول امرداد۱۳۹۴: توسعه آموزش و پرورش

یکی از مهمترین مشکلات ما و نسل پس از ما که در فاصله ۱۰ تا ۳۰ سال آینده با آن مواجه خواهیم بود، اتمام صادرات نفت و کسب درآمد ناشی از فروش نفت است. تنها راهکار غلبه بر این مشکل توسعه نیروی انسانی است و برای توسعه نیروی انسانی یکی از مهمترنی نهادها مدارس هستند. آیا با این تحلیل موافق هستید؟ راهکار تربیت دانش آموزان ثروت آفرین خلاق و دانش بنیان چیست؟ ۱۲میلیون دانش آموز کشور*۳۶هفته آموزشی*۲۷ساعت آموزش متوسط در هفته (ابتدایی: ۲۵ساعت و متوسطه: ۳۰ساعت) = بیش از ۱۱٫۵میلیارد ساعت آموزش در هر سال. از این ۱۱میلیارد ساعت چند ساعت صرف آموزش تاریخ علم و به خاطر سپردن دانش قابل استحصال از اینترنت می شود و چند ساعت صرف ایجاد «انگیزه یادگیری»؟  مهمترنی مهارت‌های یک شهروند قرن ۲۱امی شامل موارد زیر چقدر به دانش آموزان ما یاد داده می‌شود؟؟؟
۱) خلاقیت و نوآوری
۲) توان کار گروهی و تیمی
۳) مهارت ارتباطی و اجتماعی

9405-OilFinish

با سپاس از آقایان جعفری، حقی، کامرانی، میرشفیعی، زرتابی، میرمحمدی و صاحبی خلاصه مباحث در ادامه فهرست وار بیان شدند:

  • با توجه به مشکلات اقتصادی فزاینده چند سال اخیر؛ راه داشتن آموزش وپرورش دلسوز، باسواد و پویا که مملکت برای ساختن نسل فردا نیاز دارد، تامین معیشتی است تا علم بیاموزند ودغدغه زندگی را نداشته باشند. از یک معلم دو و با سه کاره  انتطار ابوعلی سینا داریم؟! در این زمینه یک راهکار تکمیلی برای آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت سازمان های غیر دولتی و ngoها هست که بدون هیچ چشم داشت مالی حاضرند کمک سخت افزاری و نرم افزاری انجام بدند. همچنین داشتن مکانیزم تشویقی برای معلم ها طبق نتایج کسب شده در آزمون های سراسری به صورت غیر دولتی و با کمک مردم یه پیشنهاد دیگه می تونه باشه.
  • کسانی که مدارس و دانشگاه را خراب کرده اند همه همان افرادی ه‍ستند که در سازمانها و ادارات نیز فعال اند و آسیب زدند. مثلاً فردی هست که دیگیری به جایش امتحان داده و الان دکترا گرفته و استاد شده! یا فرد دیگری یک دوره کوتاه مدت در دانشگاه آکسفورد دیده و خودش را دکتر جا زده. اگر کمیته ارزشیابی تشکیل شود، عده‌ای از اساتید مردود می‌شوند. یا همین روزها داوطلبی در کنار یکی از اعضای محترم گروه است که در سایت دبیرستان نتیجه کنکور را در دست دارد در تک تک دروس و معدل از سه نفر همکلاسی خودش بسیار بالاتر است اما رتبه اعلام شده آنان سه رقمی و رتبه ایشان حدود سه هزار می‌باشد! و در آموزش عالی تعداد ۲۴ هزار هیات علمی مخلص استخدام شدند!!!
  • عوامل افت و نداشتن خلاقیت و نوآوری در نسل امروز: ۱-نگاه بنگاهی به سیستم آموزشی پایه. ۲-ستاره دار نمودن اساتیدی که دارای بارعلمی واقعی هستند. ۳-ستاره نمودن دانشجویان خلاق وباانگیزه. ۴-بی انگیزه نمودن قشر تحصیل کرده چه در رده های پایین وچه در رده های دانشگاهی. راهکار هم مشخص است بازگرداندن این اساتید به سیستم آموزشی. تغییر ندادن دوره ای دوره های آموزشی پایه (منظور هر وزیری که تشریف میاورند اقدام یه تغییر سالهای آموزشی ننماید تا آزمون صحیح وخطا را دراین وزارت اجرا نماید!). ارتباط واقعی دانشگاهیان بابنگاه های صنعتی. خارج نمودن سیستم آموزشی از حالت حفظیات به سمت کارگاه وآزمایشگاه. دراختیارنهادن تسهیلات به افراد محقق وخلاق به معنای واقعی.
  • در حال حاضر ما ۱۲میلیون دانش آموز داریم و ۴میلیون دانشجو، یعنی نقش آموزش و پروش بسیار کلیدی تره. علاوه بر اینکه عمده شخصیت افراد در سال های تحصیل در مدرسه شکل می گیره. (یه نکته داخل پرانتز بهترین نتایج قبولی خوانساری ها در کنکور در دهه ۶۰و۷۰ بوده، یعنی زمانی که تورم تعداد دانش آموز رو داشتیم (ماکزیمم ۱۸میلیونی در سال های ۷۷و۷۸). با افزایش تعداد صندلی دانشگاه ها سهم ما از قبولی های خوب و دانشگاه های تراز اول کشور کم شده. البته تحلیل مربوط به وضعیت خوانسار در صورت دستیابی به آمار قابل انجامه که در این زمینه برخی دوستان مثل آقای صانعی در حال تحقیق هستند). تو اون سال ها بهترین قبولی رو سال ۸۱ داشتیم.در رشته ریاضی ۶۰۰ هزار شرکت کننده داشتیم که تا رتبه ۱۵ هزار کشوری روزانه قبول بودند. تو اون سال ما تو پسران ۹ نفر قبولی مهندسی روزانه داشتیم.
9405-ColegienNo
9405-StudentNo

  • «تدوین برنامه جامع، نیاز مبرم آموزش و پرورش خوانسار» مشکلات مختلف حوزه آموزش و پرورش شهرستان خوانسار سبب شده در سالهای اخیر وضعیت قبولی های خوانسار، چندان مطلوب نباشد. زیرساخت های ضعیف دبیرستان ها و مدارس پیش دانشگاهی، کمبود مراکز آمادگی برای کنکور در شهر، بی انگیزگی خانواده ها و دانش آموزان برای ادامه تحصیل، بی انگیزگی دبیران، کم توجهی مسئولان شهر نسبت به وضعیت حساس داوطلبان کنکور، وضع اقتصادی نه چندان مناسب خانوارها، مشاوره ضعیف و ناکافی برای دانش آموزان دبیرستانی، بی توجهی نسبت به شناسایی دانش آموزان بااستعداد از مقاطع پایینتر، عدم وجود برنامه های راهبری دانش آموزان مستعد، انتقال دبیران برجسته از کلاس های درس به پست های سازمانی، کم توجهی خیرین به حوزه آموزش و پرورش شهرستان، همکاری ضعیف آموزش و پرورش با سایر ارگان های فرهنگی، عدم توسعه امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش خوانسار همپای سایر شهرهای کشور، یکسان تلقی شدن سهمیه منطقه خوانسار با بسیاری شهرهای بزرگ کشور و … تنها گوشه ای از عوامل متعددی هستند که افت سطح علمی خوانسار را سبب شده اند. استمرار این روند که اطلاق «بحران» برای آن، چندان گزاف نیست به جایی رسیده است که انتقادهای دلسوزان شهر خوانسار – که زمانی مهد علم و فرهنگ بوده است – را نیز در پی داشته است. برای توقف این روند، پیشنهاد میشود مسئولین امر، از نظرات رتبه های برتر سالهای قبل، نخبگان، دانش آموزان و سایر دلسوزان شهر استفاده کنند و برای تدوین برنامه ای جامع، دست بکار شوند.
  • سهمیه مناطق در کنکور بر اساس شرایط و امکانات آموزشی، شهر (بخش) های کشور را به سه دسته منطقه ۱، ۲ و ۳ تقسیم میکند. این سهمیه بندی تاثیر بسزایی در حق انتخابهای داوطلبان کنکور کارشناسی دارد، این در حالی است که متاسفانه شهر خوانسار (بخش مرکزی) با سهمیه منطقه ۲ در کنار شهرهایی همچون قم، اهواز، سمنان، رشت و … قرار گرفته است (ر ک: http://www.kanoon.ir/Article/70805). لذا یا باید امکانات و تسهیلات آموزشی خوانسار ارتقاء یابد و یا حداقل تا زمان مرتفع شدن مشکلات آموزشی شهر، از مسئولین استانی تقاضا شود سهمیه خوانسار را از منطقه ۲ به منطقه ۳ تغییر دهند تا امکان انتخاب های بهتر حتی با رتبه های ضعیف تر نیز فراهم شود.
  • پیرو بحث صبح در مورد لزوم تامین مالی معلمان و تاکید بر این مهم توسط تعدادی از دوستان، این نکته رو اضافه کنم که نسل قبل اصلن مادی گرا نبودن و علیرغم مشکلات مالی بسیار چون اختلاف طبقاتی کم بود (مثلا اختلاف خودروی پولدارهای جامعه با متوسط ها، اختلاف شورلت و پاترول با پیکان یا رنو بود) اهداف مقدس و معنوی بر اهداف مادی اولویت داشت. ولی امروزه هیچ حرفه مقدسی باقی نمانده، حتی پزشکی که با جان افراد سر و کار دارد تحت تاثیر مادیات است. آموزش هم به همین ترتیب و سایر حرفه ها. هزبنه زندگی بسیار پایین بود و فرهنگیان بیشتر دنبال علم بودند بر عکس حالا که یک فرهنگی بعد از کلاس باید برود مسافر کشی.
  • یاد زمان کنکور خودمون سال ۸۹ افتادم. بعد از اعلام نتایج و بعد اعلام قبولی ها آموزش و پرورش بنر بزرگی رو نصب کرد و از کسب رتبه دوم شهرستان در استان در میزان درصد قبولی ها نوشت… این بنر فقط یک لبخند تلخ برای من به همراه داشت چون اون لحظه با خودم فکر میکردم آموزش و پرورش چ تاثیر شگرفی تو کسب این نتایج داشته؟ نه کلاس ویژه ای برگزار شده نه همایش خاصی نه بازدید خاصی از مدرسه شده ببینن دانش آموزا در چ وضعیند سوالا و اشکالات رو بپرسن!! و فقط تاسف خوردم ک مسئولین اون زمان فقط منتظر یه اتفاق شانسی بودند برای زدن بنری ک واقعا لیاقت نصبشو نداشتند. وقتی حتی یک مشاور معمولی نبود ک بتونه راهنماییمون کنه این فقط وفقط تاسف داره واسه آموزش و پرورش. و حالا این آمار ک جز گول زدن مردم هیچ چیز دیگه ای نیست.. آمار فاجعه سال۹۲ و ۹۳ ک حالا پیشرفت خیلی ناچیزی داشتی دلیلی بر عملکرد مناسب این بخش نیست. یک یا دونفر اضافه شد ب رتبه زیر ۵۰۰ نشانه پیشرفت نیست . رشد آمار باید محسوس باشه. آقای امیر صانعی چند ساله با بچه هادرارتباطه و دقیق مشکلاتشونو میدونه. من یه مدت کوتاه چندماهه باشون در ارتباط بودم و ب جرئت میگم از نظر امکانات و سطح دبیران هیچ پیشرفتی حاصل نشده و فقط حرکت رو به عقب بوده.
  • اگر آمورش و پرورش بنا دارد تغییرات فیزیکی در ساختمان فعلی دبیرستان شهید مطهری بدهد و احیانا تخریب و باز سازی نماید، پیشنهاد می‌شود از مدیریت خوب و سازنده فعلی شهرداری استفاده کنید و فضاهای تجاری بیشتری زیر این ساختمان ایجاد شود. اجاره بهای حاصله میتونه کمک قابل توجهی برا آموزش و پرورش و پوشش هزینه های جاری باشه. همچنین این پیشنهاد را برا فضاهای آموزشی دیگه ای که این قابلیت را داشته باشند هم میشه پیاده کرد مثل دبیرستان ایت ا… خوانساری ابتدای بلوار معلم و یا بنت الهدی. در این راستا میشه کمک خیرین را هم جذب کرد و انصافا کمک و درامد قابل توجهی میشه به عنوان یک درامد پایدار بوجود آورد.
2+

1 دیدگاه برای “خلاصه مباحث گروه در هفته اول امرداد۱۳۹۴: توسعه آموزش و پرورش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *