MadreseMandegar

خلاصه مباحث گروه در هفته سوم تیرماه ۱۳۹۴: ثبت دبیرستان به عنوان مدرسه ماندگار

   پیرو طرح خواست عمومی دانش آموختگان دبیرستان دریانی (دکتر شریعتی) جهت بازگشت ساختمان از حوزه علمیه به اداره آموزش و پرورش و عمل به نیّت واقف و سازنده بنا، یکی از راهکارهای پیشنهادی جهت افزایش اطمینان ار حفظ بنا، ثبت دبیرستان شریعتی به عنوان مدرسه ماندگار  است. جهت آشنایی با مدارس ماندگار گزارش عصر ایران از ۴۸ مدرسه ماندگار در کشور را مشاهده بفرمایید. مدارس ماندگار باید دارای ۹یژگی باشند:

  1. قدمت و سابقه آموزشی بیش ازنیم قرن،
  2.  داشتن اعتبار و پیشینه درخشان علمی، فرهنگی وتاریخی درسطح ملی و بین المللی،
  3. برخورداری واحد آموزشی از امتیازاتی نظیر مؤسسانی دارای شخصیتی معنوی وشاخص یاسابقه فعالیت چهره های برجسته وممتازدرواحدآموزشی(اداری– آموزشی)،
  4. داشتن فارغ التحصیلان برجسته علمی، فرهنگی، اجتماعی و… ،
  5.  داشتن فعالیت موفق آموزشی ، علمی، عملی و فرهنگی درسالهای اخیر؛ موفقیت دانش آموختگان این مدارس، درمسابقات عملی و علمی؛ موفقیت فارغ التحصیلان واحد آموزشی دردانشگاهها وموسسات آموزش عالی،
  6. توجه و احترام معنوی مردم منطقه نسبت به مدرسه،
  7. داشتن فضای فیزیکی مناسب باتوجه به شاخص های آموزش و پرورش،
  8.  رعایت معماری بومی ومحلی و انطباق فضای فیزیکی مدرسه با شاخص های سازمان میراث فرهنگی،
  9.  موقعیت مناسب جغرافیایی و امکان توسعه مدرسه با توجه به موقعیت منطقه.

 به دلیل مشاهده آسیب‌های زیاد به بنا و همچنین آزمایشگاه‌های مجهزی که زمانی در ایران منحصر به فرد بودند و از همه مهمتر روند از بین رفتن مدارک و اسناد ارزشمند موجود در دبیرستان (با وجود کار ارزشمند مدیر محترم دبیرستان، آقای دهاقین، جهت فهرست برداری و سامان دهی مدارک)؛ ضروری است اقدامی شایسته جهت توقف این روند صورت پذیرد. نتایج بحث در این زمینه در چهارجوب یک پیشنهاد به آموزش و پرورش ارائه خواهد شد. با سپاس از آقایان معلمی، کامرانی، زینلی، میرمحمدی، حقی و صاحبی؛ خلاصه مباحث طرح شده تا کنون به شرح زیر بوده:

  • شهدای جنگ تحمیلی که از دبیرستان شریعتی اعزام شدند را نیز مدنظر داشته باشید و نخبه های دانش اموخته فراموش نشود، مثلاً پرفسور سعید مرتضوی که از اساتید ناسا بودند و چند سال پیش به رحمت الهی رفتند فارغ التحصیل همین دبیرستان بودند.
  • تخمین هزینه مستند سازی مدارک واحیای اونها نیاز به کارشناسی داره تا پس از اون درمورد تامین منابع مالیش راحت تر بتوان تصمیم گیری نمود.
  • وقتی دبیر خوبی داخل شهرستان پا میگیره بعد از مدتی به خاطر حمایت نکردن از شهر میره و حتی یه جایگزین مناسب براش درنظر گرفته نشده. مثال های این چنینی بسیار زده. وجود یک دبیر حاذق میتونه ددل دانش آموز رو گرم کنه.
  • لزوم برگشت دبیرستان به وضع سابق مانند استقرار امکانات مناسب کمک آموزشی از جمله نبود یک آزمایشگاه در خور و حتی کم امکانات فیزیک و شیمی و نبود یک زمین ورزشی ساده برای استفاده دانش آموزان.
  • ضعف در هدایت تحصیلی و ندادن فرصت به آموزشگاه‌ها که فرصت رقابت رو برای مدارس به وجود میاره.
  • در مورد ثبت دبیرستان به عنوان مدرسه ماندگار، تقریبا همه موارد ۹گانه مطرح شده باید با همکاری و بر اساس اسناد موجود در دبیرستان و اداره آموزش و پرورش انجام بگیرد. لذا پیشنهاد میشود از طرف فرماندار به اداره آموزش و پرورش جهت مستندسازی موارد ۹گانه در مورد دبیرستان به صورت یک بخشنامه ابلاغ شود. فرسودگی مجموعه دبیرستان به دو دسته فرسودگی «کالبدی» و «عملکردی» تقسیم میشود و این هر دو باید همزمان با هم مرتفع شوند. جهت جلوگیری از فرسودگی باید مرمت و نگهداری ساختمان و فضای باز همراه با تزریق فعالیت به آن در دستور کار قرار گیرد. با توجه به اینکه مرمت و نگهداری ساختمان هزینه هایی را به صورت سالانه تحمیل میکند لذا پیشنهاد میشود جهت تامین هزینه های آن، فعالیت های مناسبی به شرح زیر برای دبیرستان تعریف شوند:

– استفاده از برخی کلاس ها جهت برگزاری کلاس های فوق برنامه آموزشی، فرهنگی و هنری
– استفاده از برخی کلاس ها جهت ایجاد کتابخانه و سالن مطالعه مختص دانش آموزان پیش دانشگاهی
– استفاده از برخی کلاس ها جهت نگهداری و نمایش اثار و اسناد قدیمی دبیرستان و کتابهای درسی قدیمی
– استفاده از فضای دبیرستان به عنوان محل تشکیل جلسات گروه های مردمی و ngoها
– ساماندهی حیاط دبیرستان جهت انجام مسابقات و فعالیت های ورزشی
– جهت تجهیز کتابخانه دبیرستان میتوان از کتابهای کمک اموزشی دانش اموزان سال های قبل استفاده کرد
– نگهداری و مدیریت دبیرستان، به صورت کامل به دانش آموزان با استعداد و علاقه مند واگذار شود
– برگزاری کلاس های مشاوره تحصیلی توسط تحصیلکرده های موفق دانشگاهی هر چند ماه یکبار
– اجاره تعداد محدودی از فضای کلاس ها به ارگان ها و … جهت برگزاری کلاس های اموزشی
– ساماندهی فضای سبز دبیرستان و فراهم نمودن امکان مطالعه در فضای باز

3+

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *